










Wykonanie: xxx

|
 
KANCELARIA
PARAFIALNA
Kancelaria
parafialna czynna:
Poniedziałek - Sobota
Telefon: (0..48) 616 01 07
Wymagane
dokumenty:
CHRZEST:
Z Kodeksu Prawa
Kanonicznego
Brama sakramentów, konieczny do
zbawienia przez rzeczywiste lub zamierzone przyjęcie, który
uwalnia ludzi od grzechów, odradza ich jako dzieci Boże i
przez upodobanie do Chrystusa niezniszczalnym charakterem
włącza ich do Kościoła, jest ważnie udzielany jedynie przez
obmycie w prawdziwej wodzie z zastosowaniem koniecznej formy
słownej (Kodeks Prawa Kanonicznego kan.
849).
Przyjmujący chrzest powinien mieć, jeśli to
możliwe, chrzestnego. Ma on dorosłemu towarzyszyć w
chrześcijańskim wtajemniczeniu, a dziecko wraz z rodzicami
przedstawiać do chrztu oraz pomagać, żeby ochrzczony prowadził
życie chrześcijańskie odpowiadającemu przyjętemu sakramentowi
i wypełniał wiernie złączone z nim obowiązki (kan.
872).
Do przyjęcia zadania chrzestnego może być
dopuszczony ten, kto:
1. jest wyznaczony przez
przyjmującego chrzest albo przez jego rodziców, albo przez
tego, kto ich zastępuje, a gdy tych nie ma, przez proboszcza
lub szafarza chrztu, i posiada wymagane kwalifikacje oraz
intencję pełnienia tego zadania;
2. ukończył szesnaście
lat, chyba, że biskup diecezjalny określił inny wiek albo
proboszcz lub szafarz jest zdania, że słuszna przyczyna zaleca
dopuszczenie wyjątku;
3. jest katolikiem, bierzmowanym i
przyjął już sakrament Najświętszej Eucharystii oraz prowadzi
życie zgodne z wiarą i odpowiadające funkcji jaką ma
pełnić;
4. jest wolny od jakiejkolwiek kary kanonicznej,
zgodnie z prawem wymierzonej lub deklarowanej;
5. nie jest
ojcem ani matką przyjmującego chrzest (kan. 874
§1).
Ochrzczony, należący do niekatolickiej wspólnoty
kościelnej, może być dopuszczony tylko razem z chrzestnym
katolikiem i to jedynie jako świadek chrztu (kan. 874
§2).
Wymagane dokumenty do przyjęcia chrztu
św.:
- akt urodzenia - dane o rodzicach chrzestnych (imię i
nazwisko, wiek, adres zamieszkania) - zaświadczenia od
chrzestnych (z parafii miejsca zamieszkania) stwierdzające, że
mogą być dopuszczeni do tej funkcji.
PIERWSZA KOMUNIA:
Z Kodeksu Prawa
Kanonicznego
Najbardziej czcigodnym
sakramentem jest Najświętsza Eucharystia, w której sam
Chrystus Pan jest obecny, ofiaruje się oraz jest spożywany i
dzięki której Kościół ustawicznie żyje i wzrasta. Ofiara
eucharystyczna, pamiątka śmierci i zmartwychwstania Pana, w
której uwiecznia się Ofiara Krzyża, jest szczytem i źródłem
całego kultu oraz życia chrześcijańskiego; oznacza ona i
sprawia jedność Ludu Bożego, przez nią buduje się Ciało
Chrystusa. Pozostałe bowiem sakramenty i wszystkie kościelne
dzieła apostolatu mają związek z Najświętszą Eucharystią i ku
niej są ukierunkowane (kan. 897).
Wierni powinni z
największym szacunkiem odnosić się do Najświętszej
Eucharystii, biorąc czynny udział w sprawowaniu
najczcigodniejszej Ofiary, z największą pobożnością i często
przyjmując ten sakrament i adorując Go z najwyższą czcią.
Duszpasterze wyjaśniając naukę o tym sakramencie powinni
starannie pouczać wiernych o tym obowiązku (kan.
898).
Każdy ochrzczony, jeśli tylko prawo tego nie
zabrania, może i powinien być dopuszczony do Komunii świętej
(kan. 912).
Dzieci wtedy można dopuścić do Komunii
świętej, gdy posiadają wystarczające rozeznanie i są dokładnie
przygotowane, tak by stosownie do swojej możliwości rozumiały
tajemnicę Chrystusa oraz mogły z wiarą i pobożnością przyjąć
Ciało Chrystusa (kan. 913 §1).
Jednakże dzieciom
znajdującym się w niebezpieczeństwie śmierci wolno udzielić
Najświętszej Eucharystii, gdy potrafią odróżnić Ciało
Chrystusa od zwykłego chleba i mogą z szacunkiem przyjąć
Komunię świętą (kan. 913 §2).
Jest przede wszystkim
obowiązkiem rodziców oraz tych, którzy ich zastępują, jak
również proboszcza troszczyć się, ażeby dzieci, po dojściu do
używania rozumu, zostały odpowiednio przygotowane i jak
najszybciej posiliły się tym Bożym pokarmem, po uprzedniej
sakramentalnej spowiedzi. Do proboszcza należy również czuwać
nad tym, by do Stołu Pańskiego nie dopuszczać dzieci, które
nie osiągnęły używania rozumu albo jego zdaniem nie są
wystarczająco przygotowane (kan. 914).
Do Komunii
świętej nie należy dopuszczać ekskomunikowanych lub
podlegających interdyktowi, po wymierzeniu lub deklaracji
kary, jak również innych osób trwających z uporem w jawnym
grzechu ciężkim (kan. 915).
Kto ma świadomość grzechu
ciężkiego, nie powinien bez sakramentalnej spowiedzi odprawiać
Mszy świętej ani przyjmować Komunii świętej, chyba że istnieje
poważna racja i nie ma sposobności wyspowiadania się. W takim
jednak wypadku ma pamiętać o tym, że jest obowiązany wzbudzić
akt żalu doskonałego, który zawiera w sobie zamiar
wyspowiadania się jak najszybciej (kan. 916).
Kto
przyjął już Najświętszą Eucharystię, może ją ponownie tego
samego dnia przyjąć jedynie podczas sprawowania Eucharystii, w
której uczestniczy, z zachowaniem przepisu kan. 921 §2 (kan.
917).
Jak najbardziej zaleca się, ażeby wierni
przyjmowali Komunię świętą podczas sprawowania Eucharystii.
Proszącym jednak o nią dla słusznej racji poza Mszą świętą,
należy udzielić, zachowując obrzędy liturgiczne (kan.
918).
Przystępujący do Najświętszej Eucharystii
powinien przynajmniej na godzinę przed przyjęciem Komunii
świętej powstrzymać się od jakiegokolwiek pokarmu i napoju, z
wyjątkiem tylko wody i lekarstwa (kan. 919 §1).
Osoby w
podeszłym wieku lub złożone jakąś chorobą, jak również ci,
którzy się nimi opiekują, mogą przyjąć Najświętszą
Eucharystię, chociażby coś spożyli w ciągu godziny
poprzedzającej (kan. 919 §3).
Każdy wierny po przyjęciu
Najświętszej Eucharystii po raz pierwszy ma obowiązek
przyjmować ją przynajmniej raz w roku (kan. 920
§1).
Ten nakaz powinien być wypełniony w okresie
wielkanocnym, chyba że dla słusznej przyczyny wypełnia się go
w innym czasie w ciągu roku (kan. 920 §2).
Wierni
znajdujący się z jakiejkolwiek przyczyny w niebezpieczeństwie
śmierci, powinni być umocnieni Komunią świętą na sposób
Wiatyku (kan. 921 §1).
Chociażby tego dnia przyjęli już
Komunię świętą, to jednak bardzo się zaleca, aby - znalazłszy
się w niebezpieczeństwie śmierci - otrzymali ponownie Komunię
świętą (kan. 921 §2).
Gdy niebezpieczeństwo śmierci
trwa dłużej, zaleca się, aby Komunia święta była udzielana
wielokrotnie, w poszczególnych dniach (kan. 921
§3).
Udzielenia Wiatyku chorym nie należy zbytnio
odkładać. Duszpasterze powinni pilnie czuwać nad tym, by
chorzy byli posilani wtedy, gdy są jeszcze w pełni świadomi
(kan. 922).
Wymagane dokumenty do przyjęcia
Pierwszej Komunii św.:
- akt chrztu
świętego
Przygotowanie do Pierwszej Komunii św. odbywa
się w parafii miejsca zamieszkania. W wyjątkowych sytuacjach
może odbyć się w innej parafii po otrzymaniu pisemnej zgody
swojego ks. proboszcza.
SAKRAMENT
BIERZMOWANIE:
Z Kodeksu Prawa
Kanonicznego
Sakrament, który wyciska
charakter i przez który ochrzczeni, postępując na drodze
chrześcijańskiego wtajemniczenia, są ubogacani darem Ducha
Świętego i doskonalej łączą się z Kościołem, umacnia ich i
ściślej zobowiązuje, by słowem i czynem byli świadkami
Chrystusa oraz szerzyli wiarę i jej bronili (kan.
879).
Sakrament bierzmowania jest udzielany przez
namaszczenie krzyżmem na czole, którego dokonuje się przez
nałożenie ręki i wypowiedzenie słów przepisanych w
zatwierdzonych księgach liturgicznych (kan. 880
§1).
Zdatnym do przyjęcia bierzmowania jest każdy i
tylko ten, kto został ochrzczony, a nie był jeszcze
bierzmowany. Poza niebezpieczeństwem śmierci, mający używanie
rozumu wtedy godziwie przyjmuje bierzmowanie, gdy jest
odpowiednio pouczony, właściwie dysponowany i może odnowić
przyrzeczenia chrzcielne (kan. 889).
Wedle możności
bierzmowanemu powinien towarzyszyć świadek, który ma troszczyć
się, ażeby bierzmowany postępował jako prawdziwy świadek
Chrystusa i wiernie wypełniał obowiązki związane z tym
sakramentem (kan. 892).
Ten może spełniać zadania
świadka, kto wypełnia warunki określone w kan. 874 §1.
Wypada, aby świadkiem był ktoś z chrzestnych
bierzmowanego (kan. 893).
Wymagane dokumenty do
przyjęcia bierzmowania:
- świadectwo chrztu -
zaświadczenie od katechety o uczestnictwie w katechezie
szkolnej i uznanie za godnego przyjęcia sakramentu
Przygotowanie do bierzmowania odbywa się w
parafii miejsca zamieszkania. W wyjątkowych sytuacjach może
odbyć się w innej parafii po otrzymaniu pisemnej zgody swojego
ks. proboszcza.
SAKRAMENT
MAŁŻEŃSTWA:
Z Kodeksu Prawa
Kanonicznego
Małżeńskie przymierze, przez
które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólnotę całego
życia, skierowaną ze swej natury do dobra małżonków oraz do
zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało między ochrzczonymi
podniesione przez Chrystusa Pana do godności
sakramentu.
Z tej racji między ochrzczonymi nie może
istnieć ważna umowa małżeńska, która tym samym nie byłaby
sakramentem (kan. 1055).
Istotnym przymiotem małżeństwa
są jedność i nierozerwalność, które w małżeństwie
chrześcijańskim nabierają szczególnej mocy z racji sakramentu
(kan. 1056).
Z ważnego małżeństwa powstaje między
małżonkami węzeł, z natury swej wieczysty i wyłączny. W
małżeństwie chrześcijańskim małżonkowie zostają ponadto przez
specjalny sakrament wzmocnieni i jakby konsekrowani do
obowiązków swego stanu i godności (kan. 1134).
Każdemu
z małżonków przysługują jednakowe obowiązki i prawa w tym, co
dotyczy wspólnoty życia małżeńskiego (kan.
1135).
Rodzice mają najcięższy obowiązek i najpierwsze
prawo troszczenia się zgodnie, według swoich możliwości, o
wychowanie potomstwa zarówno fizyczne, społeczne i kulturalne,
jak i moralne i religijne (kan. 1136).
Jak
załatwić wszystkie formalności
Miejscem
załatwiania spraw przedślubnych jest parafia narzeczonej lub
narzeczonego. Na trzy miesiące przed ślubem narzeczeni
(pełnoletni - ukończone 18 lat) zgłaszają się w kancelarii
parafialnej do spisania protokołu badania kanonicznego
narzeczonych przynosząc ze sobą: dowody osobiste, świadectwa
chrztu i świadectwo bierzmowania. Świadectwo chrztu winno
zawierać adnotację, że wydane jest do ślubu kościelnego i musi
być wystawione nie więcej niż 6 miesięcy przed datą
ślubu.
Przy zawieraniu małżeństwa konkordatowego, tzn.
małżeństwa kanonicznego mającego skutki cywilno-prawne,
narzeczeni muszą przedłożyć 3 egzemplarze zaświadczenia z
Urzędu Stanu Cywilnego o braku okoliczności wyłączających
zawarcie małżeństwa (czyli o braku przeszkód cywilnych). To
zaświadczenie wydaje Urząd Stanu Cywilnego w miejscu
zamieszkania jednego z nupturientów. Jest ono ważne 3 miesiące
od daty wydania przez USC (w specjalnej rubryce podany jest
termin upływu ważności zaświadczenia). Zaświadczenie musi być
ważne w dniu ślubu, w przeciwnym razie ślub się nie odbędzie
do czasu dostarczenia nowego zaświadczenia.
Ślub
powinien odbyć się w parafii, gdzie został spisany protokół
przedmałżeński. W wyjątkowych sytuacjach narzeczeni mogą
prosić swego księdza proboszcza o zezwolenie na ślub w innym
kościele. Jest to licencja, którą można otrzymać po
załatwieniu wszystkich formalności prawnych. Do otrzymania
licencji należy także podać dokładny adres i wezwanie parafii,
w której ślub się odbędzie.
Zapowiedzi są głoszone lub
wywieszane w gablocie przez dwie niedziele w parafii
narzeczonego i narzeczonej. Podstawą ogłoszenia zamiaru
zawarcia małżeństwa jest spisanie protokołu. Jeśli któraś ze
stron należy do innej parafii, otrzymuje specjalne pismo dla
swojego księdza proboszcza z prośbą o wygłoszenie zapowiedzi w
swojej parafii. Po wygłoszeniu zapowiedzi zaświadczenie
przekazuje się do parafii, w której został spisany
protokół.
Narzeczeni są zobowiązani do udziału w 10
naukach przedmałżeńskich i w 3 spotkaniach w poradni
rodzinnej. Wskazane jest by uczestniczyli w tych naukach w
parafii, gdzie będzie spisany protokół.
Osoby, które
nie mają sakramentu bierzmowania powinny się do niego
przygotować i przyjąć przed ślubem.
Narzeczonych
obowiązują dwie spowiedzi przedślubne - po zgłoszeniu na
zapowiedzi i przed ślubem. Przy spowiedzi należy zaznaczyć, że
jest to spowiedź przedślubna.
Sakrament małżeństwa jest
udzielany zwykle podczas Mszy św. Przed celebracją narzeczeni
oraz dwóch pełnoletnich świadków (potrzebne są ich dowody
osobiste) stawiają się w kancelarii aby złożyć podpisy w
księgach parafialnych i na zaświadczeniach z USC. Podpisy są
potwierdzeniem woli wywarcia skutków cywilnych małżeństwa.
Kapłan podpisuje się dopiero po zawarciu tego małżeństwa na
potwierdzenie faktu zawarcia. Jedno z podpisanych zaświadczeń
otrzymują nowożeńcy, drugie zostaje w aktach parafialnych, a
trzecie zostaje przekazane przez księdza proboszcza w ciągu 5
dni do USC.
Państwowy dokument potwierdzający zawarcie
małżeństwa (a tylko ten jest ważny na forum cywilno-prawnym),
nowożeńcy mogą odebrać jedynie osobiście w USC , do którego
proboszcz odsyła zaświadczenie o zawarciu
małżeństwa.
Wykonywanie zdjęć, nagrywanie, filmowanie
podczas uroczystości powinno być wykonywane przez osoby do
tego upoważnione i za zgodą ks. proboszcza.
Przyjęcie
ślubne należy urządzać z kulturą i godnością. Nadużywanie
alkoholu nie jest godne
chrześcijanina.
Wymagane dokumenty do zawarcia
związku małżeńskiego:
- dowody osobiste
narzeczonych - świadectwo chrztu z zaznaczeniem "do ślubu
kościelnego" (ważne tylko 6 miesięcy) - świadectwo
bierzmowania - zaświadczenie o odbytych naukach
przedmałżeńskich i w poradni rodzinnej - jeśli ślub jest
konkordatowy, zaświadczenie z USC (ważne tylko 3
miesiące!) - jeśli ślub odbędzie się w innej parafii,
należy także mieć pozwolenie.
Narzeczeni są
zobowiązani stawić się z tymi dokumentami na trzy miesiące przed
planowanych ślubem w kancelarii parafialnej narzeczonej lub narzeczonego
na spisanie protokołu małżeńskiego
NAMASZCZENIE
CHORYCH:
Z Kodeksu Prawa
Kanonicznego
Namaszczenia chorych można
udzielić wiernemu, który po osiągnięciu używania rozumu,
znajdzie się w niebezpieczeństwie śmierci na skutek choroby
lub starości. Sakrament ten wolno powtórzyć, jeśli chory po
wyzdrowieniu znowu ciężko zachoruje lub jeśli w czasie trwania
tej samej choroby niebezpieczeństwo stanie się poważniejsze
(kan. 1004).
Sakramentu należy udzielać chorym, którzy
- będąc przytomni na umyśle - przynajmniej o niego prosili
(kan. 1005).
Nie wolno udzielać namaszczenia chorych
tym, którzy uparcie trwają w jawnym grzechu ciężkim (kan.
1007).
Jak zaprosić księdza do
chorego
W nagłych przypadkach można wezwać kapłana o każdej
porze dnia i nocy
POGRZEB KATOLICKI:
Z Kodeksu Prawa
Kanonicznego
Wierni zmarli powinni otrzymać
pogrzeb kościelny, zgodnie z przepisem prawa (kan. 1176
§1). Pogrzeb kościelny, w którym Kościół wyprasza
duchową pomoc zmarłym, okazuje szacunek ich ciału i
równocześnie żywym niesie pociechę nadziei, należy odprawić z
zachowaniem przepisów liturgicznych (kan. 1176
§2).
Kościół usilnie zaleca zachowanie pobożnego
zwyczaju grzebania ciał zmarłych. Nie zabrania jednak
kremacji, jeśli nie została wybrana z pobudek przeciwnych
nauce chrześcijańskiej (kan. 1176 §3).
Nabożeństwo
pogrzebowe za każdego wiernego winno być z reguły odprawione w
jego własnym kościele parafialnym (kan. 1177 §1).
Każdy
jednak wierny albo ci, do których należy troska o pogrzeb
zmarłego, mogą wybrać inny kościół na pogrzeb, za zgodą tego,
kto nim zarządza, i po zawiadomieniu własnego proboszcza (kan.
1177 §2).
Jeśli przed śmiercią nie dali żadnych oznak
pokuty pogrzebu kościelnego powinni być pozbawieni:
1 -
notoryczni apostaci, heretycy i schizmatycy; 2 - osoby,
które wybrały spalenie swojego ciała z motywów przeciwnych
wierze chrześcijańskiej; 3 - inni jawni grzesznicy, którym
nie można przyznać pogrzebu bez publicznego zgorszenia
wiernych (kan. 1184 §1).
Pozbawienie pogrzebu zawiera w
sobie także odmowę odprawienia jakiejkolwiek Mszy świętej
pogrzebowej (kan. 1185).
Wymagane dokumenty do
pogrzebu chrześcijańskiego:
- akt zgonu -
ewentualne zaświadczenie o przyjętych przed śmiercią
sakramentach.
Po śmierci, nawet jeśli pogrzeb ma odbyć
się w innej parafii, powinniśmy zgłosić ten fakt w kancelarii
parafialnej, aby uzyskać pozwolenie na pogrzeb poza parafią

|